Thursday, February 18, 2010

Cuti dan Chinese New Year

Assalamualaikum...

Dah lama rasanya tak menaip apa2 perkembangan tentang hidup aku. Dari hari sabtu hinggalah rabu, aku berada di Pahang sempena Gong Xi Fa Cai. Biasalah seperti tahun-tahun yang sebelumnya, aku akan berkunjung ke rumah kakak dan abang iparku yang sememangya menyambut Chinese New Year kerana abang iparku mualaf. Jamuan mereka kali nie memang best...lemang, rendang, nasi dagang, kari ayam, kari ikan dan lontong. Rasa macam raya Aidilfitri pulak...tapi sebab ramai orang datang, waktu aku dan keluarga sampai lontong dah habis..

Selesai je makan..abang ipar hulurkan sampul warna emas pada aku dan suami, manakala sampul merah untuk anak-anak kami.. Rasa segan jugak nak terima, maklumlah kami nie memang sah2 dah kahwinkan...Apa pulak kata ahli keluarga abang ipar aku nanti. Tapi sebab abang ikhlas, kamipun terima lah...Rezeki jangan tolak, musuh jangan dicari kan??? Terima kasih pada abang ipar,kurang2 lepasla belanja kami pergi dan balik dari Kajang ke Triang..hehehe..

Sepanjang di Triang, kami menumpang di rumah sepupuku Ira...plan kami untuk berada dua malam je di Pahang meleret-leret hingga ke empat malam jadinya. Kesian pulak nak balik awal bila lihatkan anak yang happy sangat di sana bila jumpa sepupu-sepupunya. Tapi ntah kenapa Chinese New Year kali nie, asyik black out je. Empat kali di rumah sepupu, sekali kat rumah aku semalam di Kajang. Malam isnin tue, dari pukul 11am tak de letrik sampaila pukul 6 am keesokkan harinya. Dah la panas betul sekarang nie... Terpaksala kami semua bergelap dan tidur dalam panas. Nasiblah anak-anak kami tak buat perangai..

Apa-apapun...cuti memangla best, tapi bila kenangkan PhD aku yang slow sangat progressnya, rasa kecut perut...Tapi bila bukak email pagi tadi, ada jugak satu berita gembira. Paper ke tiga aku telah diterima untuk publication dalam Journal of Elastomers & Plastics. Happy sangat!!! Terima kasih banyak kepada mereka2 yang terlibat.

Tapi, kena buat correctionla dulu...Nasiblah correctionnya tak banyak sangat...

2 comments: