Thursday, February 10, 2011

Salam...

Assalamualaikum w.r.t dan Salam Sejahtera..

Apa kabar semua? Terlebih dahulu, terima kasih kepada para pembaca yang setia mengunjungi blog ini walaupun telah lama menyepi tanpa berita..Bila dikenang-kenang terasa lucu pulak..Bukannya PhD atau tugas sebagai seorang isteri atau ibu yang aku abaikan, tetapi blog ini yang terbengkalai rupa2nyer...hehehe...memang dah diriku macam tue, bila fokus sesuatu benda, benda2 yang kurang penting aku tolak ke tepi.

Syukur Alhamdulillah..tepat 1 Februari 2011 aku telah berjaya menghantar tesis PhDku untuk diperiksa, setelah bertungkus-lumus hampir 3 1/2 tahun. Walaupun begitu, aku masih berdebar-debar menantikan apakah nasib yang bakal menimpaku untuk sesi Viva yang akan datang. Tetapi, apa yang pasti setelah berusaha serahkan segalanya kepada Allah S.W.T. Kita manusia hanya boleh berusaha dan bertawakkal. YAKIN DENGAN USAHA KITA dan yang penting YAKIN DENGAN ALLAH S.W.T. Diharap wanita-wanita yang sedang membuat PhD di luar sana, tabahkan hati..kuatkan semangat..insya-Allah..segala-galanya akan membuahkan hasil juga akhirnya.

Pesanku kepada rakan-rakan..janganlah terlalu tertekan dalam menyelesaikan PhD, buatlah dengan hati yang tenang dan rancanglah waktu sebaik-baiknya. Jangan kerana terlalu mengejar segulung IJAZAH DUNIAWI kita lupa akan saham-saham akhirat (keluarga)...Pesanlah kepada diri masing-masing dan ingatkan diri kita yang mana satu adalah lebih penting. Insya-Allah, bila NIAT kita betul...segala yang BAIK akan menyusul...memang, bila difikirkan... "Setelah dapat PhD, Aku akan naik pangkat..Gaji aku akan bertambah2..Aku akan beli rumah besar...Kereta pun nak ganti baru"...TETAPI, adakah itu sahaja yang kita MAHUkan??? Ingatlah rakan-rakan..jika perkara itu yang bermain dalam otak kita seharian..kita akan rasa tertekan, TERTEKAN untuk tergopoh-gapah mengejar orang lain untuk menghabiskan PhD dalam waktu yang sesingkat mungkin.. Apa yang kita tidak sedar, perkara2 tersebut hanya akan melengahkan lagi masa utk kita mencapai tujuan sebenarnya kita menuntut ILMU...Jika ILMU yang dituntut ikhlas kerana Allah S.W.T, insya-Allah ia akan membawa KEBAIKAN kepada kita Dunia dan Akhirat..tetapi, jika ia adalah semata-mata untuk hal2 duniawi, maka, HANYA dunia yang kita perolehi..

JADI, ikhlaskanlah hati-hati kita...Insya-Allah..Dia akan sentiasa BERSAMA kita!!!

Sehingga bertemu kembali!!!

2 comments: