Monday, January 18, 2010

Fluffy Pancake

Assalamualaikum w.r.t,

Maaflah sebab dah lama tak update blog. Maklumlah, aku dah mula belajar balik dan urusan perpindahan menyebabkan pemasangan internet memakan sedikit masa. Syukurlah...akhirnya hari nie dapatlah aku online dari rumah dan tak perlu bergegas ke UKM untuk buat kerja. Biasalah, daripada berkongsi tentang PhD, aku lagi gemar berkongsi tentang wanita. Apa lagi kalau tidak pasal makanan...hehehe

Selain PhD, aku jugak suka bereksperimen dengan resipi. Hari nie nak kongsi salah satu menu kegemaran hubby ku...Pancake!!!

Ini pancake tanpa double action baking powder



Ini pulak pancake dengan double action baking powder


Perbincangan

2-2 pun fluffy tapi disebabkan 2x action baking powder ada tepung jagung, jadik ada sedikit2 bau jagung...Best..

Warnapun ada sedikit berbezakan???

Sesapa yang inginkan resipi nie bolehla request...maklumlah kalu tak de yang berminat malaslah nak taip panjang2...hahaha

5 comments:

  1. salam singgah
    i ni hantu pancake
    tp pancake i slalu kena taruk baking powder sbb kalau tkde, musti tk fluffy
    so, apa kata u taurk resepi pancake yg tkde baking powder tuh hihi..(dgn muka tk malunya meminta resepi )

    ReplyDelete
  2. angah,
    nak jugak resepi pancake nih angah.boleh la...heheh

    ReplyDelete
  3. Salam..

    Actually zarin, pancake nie pun saya letak baking powder, cuma saya kaji kesan letak double action baking powder atau tidak...

    ReplyDelete
  4. Hah...baru teringat satu tips untuk zarin..

    Kalau nak cuba tak letak baking powder langsung, apa kata tambahkan telur tetapi kurangkan sikit kandungan susu. Tapi jangan lupa letak esen vanilla, nanti terasa hanyir telur pulak.

    Kepada mard, selamat mencuba!!!

    ReplyDelete
  5. salam ngah,

    ju buat pancake x pakai baking powder, just mix dgn fresh milk, flour, salt, sugar, egg. Sometimes ju boh banana slices, raisin.

    Ikut fruit apa yg suka nk boh... ;)

    2A's @Sheff

    ReplyDelete